neděle 25. března 2018

Měla bych! Musím!


    Někdy bych hrozně ráda zmizela někam opravdu, ale opravdu hodně daleko. Sice pochybuji, že by se tím něco změnilo, protože bych byla asi pořád stejně ubulená a přecitlivělá a asi by mě taky nikdo neměl rád, ale co kdyby náhodou… Co kdyby náhodou někde jinde byl někdo, kdo by mě měl opravdu rád? Co kdyby to bylo i naopak? Co kdyby tam někde bylo trochu víc slunce a vzduchu? Co kdyby tam někde v dálce existovala možnost být sama sebou a přitom trochu víc jako Baruna? Nemyslím urážlivá, vznětlivá a vztahovačná. Myslím tu její druhou stránku osobnosti: tu chytrou, ochotnou, aktivní, šikovnou, neohroženou, nekonečně pravdomluvnou a rozesmátou. Někdy bych z ní chtěla aspoň kousek. Jenže já jsem prostě pořád jenom já a žádná dálka na světě to nemůže změnit.

    Mám doma na týden na hlídání kočku. Když tu tak na ni koukám, jak bezradně chodí sem a tam z ložnice do obýváku a zpět, celkem si dovedu představit, co se jí asi honí v hlavě. Dokonce bych řekla, že něco dost podobného jako mně. Není spokojená ani trochu, šťastná už vůbec ne. Je v cizím bytě, kolem jsou cizí pachy, cizí prostor, cizí všechno. Už dva dny se snaží najít vhodné místo na spaní a pořád nic. Ať si lehne kamkoli, nikde to prostě není ono. Chtěla by si s něčím hrát, ale ani ta červená šňůrka, ani ta kulička s rolničkou, dokonce ani ten zmuchlaný papírek nejsou to, co by chtěla. Její hračky jsou doma. Ji, chuděru, někdo vzal a odvezl bůhvíjak daleko. Nechtěla tu být a přece musí.

    A tak nějak si připadám také: zajatá kdesi, kde nechci být, a přece musím. Na rozdíl od ní mám ale jednu věc navíc. Smysl pro povinnost, mus a mělbych. Odjakživa mi tloukli do hlavy heslo: „Co musíš, jako bys rád.“ Jistě, na každé věci by si člověk měl najít něco pozitivního. Měl by být přece spokojený alespoň v rámci možností. Nežije přece na ulici, netrpí hlady a nad hlavou mu nelétají stíhačky, nebouchají bomby. Tak jaképak copak? A jestli já něco dobře znám a ovládám, jsou to musy a mělbychy, takže se snažím. Snažím se najít si ty svoje nové hračky, i to místo na spaní, zvyknout si i na ty nové pachy i lidi. Co když to ale nejde? Co když prostě nemůžu a neumím, nezvládám, nedokážu? Co když prostě nechci? Co když chci být s těmi, které mám ráda? Co když nechci dělat práci, co mě nebaví? Co když toužím po tom svém opravdovém domově tak, až mě to každý den bolí a trhá na kusy? A co když si po tom všem ale zase musím jenom přiznat, že to prostě nejde a měla bych si najít něco hezkého na tom, co mám teď? To by mě vzal ďas!

    I ta chudák kočka, úplně bezmocná, z domova odvezená a ze všeho vykulená, má oproti mně jednu úžasnou výhodu. Bude to trvat maximálně pár dní a pak ji zase naložím a pofrčí zpátky domů, kde zase bude mít toho svého člověka a všechno, co má tak ráda. Nebude pro to muset hnout ani drápkem, dokonce se dost možná bude i dost vzpírat, a na konci toho všeho bude její pelíšek, miska, hračky i člověk. Ach, jak já jí závidím! Nejen, že mě nikdo nikam neodveze, ba ani nepřiblíží. Mě doma asi ani nechtějí. Sbalili mi krabice a odeslali mě štandopéde kamsi. Prý se o sebe mám postarat sama. Prý si to musím zařídit tak, abych byla šťastná i nějak jinak. Prý si to mám zařídit tak, abych patřila někam jinam. Prý je hloupé, otravné a slabé se na někoho upínat. Prý je hloupé už jen to, že k někomu chci patřit. Prý to musím zvládnout sama. Neúspěch nepřichází v úvahu.

    Ale jak se pozná ten úspěch? Podle vlastního konta, gauče a hřejícího topení? Podle plné lednice i skříně s oblečením? Ne, to zdaleka nestačí! Vzdor všemu a všem cynikům, plné břicho mi pocit sytosti nedodává, spokojenost nepřináší. Francois Villon ve své Baladě psal, jak hyne žízní přímo u pramene. Je mi to jaksi povědomé. To, po čem skutečně nejvíc toužím, mám vlastně na dosah a přece je to ještě méně dosažitelné, než všechno zlato a diamanty světa. Kolem tohohle mého pramene je vysoká, nepřekonatelná skleněná stěna. Vidím ho, slyším ho, cítím ho, ale nemohu se ani přiblížit, natož se skutečně dotknout.

    Že vůbec nevíte, o čem to mluvím? Že byste si přáli, abych kápla božskou, co že to vlastně tak strašně chci? Ne, to nemůžu. Nechci! Nemá to cenu... Takové sny se zkrátka neplní. A o tom to celé je. Co teď s tím, když vím, že to jediné, co by mě udělalo šťastnou, zkrátka nikdy nemůžu mít a při tom si prý mám najít něco jiného? Měla bych! Musím! Jinak budu neúspěšná. Neúspěch, jak už jsme si řekli, prý nepřipadá v úvahu. Kolikrát jsem se snažila odejít ještě dál než jsem odešla a zapomenout? Kolikrát jsem se snažila hledat něco někde jinde, kdekoli? Happy end zkrátka nebude. Jen ta věčná žízeň, ten hlad a prázdno uprostřed hlučícího davu. Nevím, jak se s tím naučit žít. Měla bych! Musím! A nebo ne? Skutečně umírá naděje až jako poslední?
Vaše Ubulená Andula

Žádné komentáře:

Okomentovat

Ahoj, pokud mi něco chcete napsat, ráda si to přečtu.
Andula